Tuesday, April 14, 2009

KUPAS AND IKAN LUMIK

Salam n hye to everybody,


Hari ini kita saya nak memperkenalkan dua jenis makanan yang sangat femes kt Sarawak ni terutamanya di kalangan kaum Melanau. Pertama sekali kita akan menyingkap mengenai cara pembuatan udang salai @ lebih femes dengan panggilan KUPAS. Menurut salah seorang rakan sekerja ku, Kak Sara yang sememangnya orang Melanau, terdapat tiga kaedah penghasilan makanan ini.


Kaedah pertama adalah dengan dengan mengopek kulit udang. Kemudian udang tersebut diletakkan di atas jaring yang mana di bawahnya diletakkan bara api yang secukupnya. Jaringan tempat udang itu diletakkan mestilah dalam kedudukan yang senget. Udang tersebut diletakkan di atas bara api tersebut sehingga masak dan kering. Kupas jenis ini sedap dimasukkan ke dalam masakan kari yang diletakkan bersama-sama ubi keledek. Nyum2…


Kaedah kedua pula, udang direbus dahulu dan diletakkan bersama sedikit garam. Toskan udang dan letakkan di atas jaringan besi yang mana di bawahnya diletakkan bara api. Biarkan sehingga ia masak dan kering. Setelah itu, masukkan udang ke dalam guni, pukul sehingga kulitnya tercabut sendiri lalu dijemur sehingga kering. Kupas jenis ini sedap dimasukkan ke dalam sup sayur (bahasa Kedah) atau sayur air (bahasa Kelantan).


Manakala, kaedah ketiga pula adalah dengan membuang kepala udang dan dicuci dahulu udang tersebut. Kemudian, letakkan udang tersebut pada jaring besi di atas bara api. Biarkan sehingga kehitam-hitaman dan dikopek kulitnya. Cara masakan yang ini juga boleh dimasukkan dalam sup sayur (sayur air).


Satu lagi makanan yang femes kat Sarawak ini adalah IKAN LUMIK (kalau tersalah eja, harap maaf). Ikan ini dikeringkan di atas bara api sehingga kering. Cam ikan masin la kalau kat tempat kita. Tapi ikan ni tak la masin. Boleh digoreng dan dimakan begitu saja. Rangup sangat. Krupp2...bunyinya. Kalau rajin, ikan ini boleh digunting kecil2 dan ditumbuk bersama ikan bilis, kacang dan lada cengik (lada burung) untuk dibuat sambal.


So, ini adalah gambar KUPAS dan IKAN LUMIK.


KUPAS (Kaedah Kedua)


IKAN LUMIK


Terima kasih Kak Sara for ur information. And last but not least, this thank is also goes to my students, Rogayah for your KUPAS and IKAN LUMIK. Kirim salam kat mak ayah ek. Lain kali leh bawak lagi tuk cikgu ya! (*_^)V


Hari ini sangat seronok. Nape? Sebab... tetiba hari ni ramai budak tegur. Cikgu ni **** la!!! hihi....(^_^)V



Love,

Cikgu Zawatil.




5 comments:

  1. huhu...macam belut je panjang...peliks btol ikan nie...hihihi

    ReplyDelete
  2. a ah. sape yg xbiasa memangla nampak pelik. saya pun xbiasa gak dengan rupa dan rasa die ni lagi. tapi memang fevret orang2 kat cni la. cam nasi kerabu jugak. sape yang xbiasa, die xkn gaul nasi dengan ulam2 tu. dimakan asing2 nanti. saya pernah jumpa tau ngn org cmni. hihi...=)

    ReplyDelete
  3. Salam...saya tinggal 2 tahun di kawasan pedalaman melanau. Kupas yang saya tahu ada 2 jenis. Kupas di dalam gambar ni kalau tak salah saya di panggil kupas Pergh. Ada satu lagi kupas yang sudah di kopek siap sebelum di salai di bawah api. Harga orang kampung jual sekitar RM 40 Hingga RM 60 sekilo. Di bandar boleh mencecah sekitar RM 80 sekilo. Biasa di makan bersama dengan sagu dan di hidangkan kepada tetamu. Ia juga boleh di jadikan masakan seperti masakan kupas kari atau sebagai perencah sayuran.

    ReplyDelete
  4. saya baru lepas melawat kawan saya(org melanau di belawai. Memang sedap ikan lumik kalau goreng dan cicah dgn sambal kicap. Nyam2... Udang yang saya makan pulak namanya Udang Sesar (mungkin yang guna kaedah ketiga). Udang tu Masak kari.Sangat sedap!!!!

    ReplyDelete
  5. miss my hometown when i see this at your blog...in melanau words "Sirai Lumik"...

    ReplyDelete